Sisäinen linkitys luo toimivan rakenteen

Sisäinen linkitys – tee sivustollesi toimiva rakenne

Sisäinen linkitys tarkoittaa verkkosivustoltasi löytyvien eri sivujen välisiä linkkejä. Toisin kuin ulkoiset linkit, jotka ohjaavat käyttäjän johonnkin toiseen sivustoon, sisäiset linkit ohjaavat käyttäjän verkkosivustosi eri osioihin. Sisäinen linkitys on tärkeä osa SEO-strategiaa, koska se auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakenteen ja tunnistamaan, mitkä sivut ovat tärkeimpiä. Oikein toteutettu sisäinen linkitys parantaa sivustosi navigoitavuutta, käyttäjäkokemusta ja hakukoneiden kykyä löytää ja indeksoida sisältöäsi.

Sisäisten linkkien avulla voit ohjata kävijöitä tärkeimmille sivuille ja varmistaa, että he löytävät helposti etsimänsä tiedot. Tämä on ensiarvoisen tärkeää sivuston käyttökokemukselle, joka on yksi Googlen hakukriteereistä ja syistä, miksi se nostaisi juuri tämän sivuston hakutulosten kärkeen. Hakukoneet seuraavat linkkejä ymmärtääkseen sivujen välisiä suhteita ja arvioidakseen niiden arvoa. Jos joku tärkeä sivusi, kuten vaikkapa verkkokaupan tuotekategoria, saa paljon sisäisiä linkkejä, hakukoneet tulkitsevat sen tärkeäksi ja arvokkaaksi sisällöksi, mikä voi parantaa sen sijoitusta hakutuloksissa.

Kuinka sisäinen linkitys vaikuttaa hakukonesijoituksiin?

Sisäinen linkitys vaikuttaa hakukonesijoituksiin seuraavilla tavoilla:

  • Sisäinen linkitys auttaa hakukoneita löytämään ja indeksoimaan sisältöäsi. Kun hakurobotti tulee sivustollesi, se seuraa linkkejä löytääkseen uusia sivuja. Jos sivustollasi ei ole riittävästi sisäisiä linkkejä, hakurobotti ei välttämättä löydä kaikkia sivujasi ja ne jäävät automaattisesti indeksoimatta – eikä niitä näin ollen löydy myöskään hakutuloksista.
  • Sisäinen linkitys jakaa auktoriteettia sivustosi eri osien välillä. Jos jokin sivu on linkitetty vahvasti muualta omalta sivustoltasi, sen arvo kasvaa hakukoneiden silmissä. Hyvä sisäinen linkitys auttaa ohjaamaan linkkivolyymia ja sitä kautta myös auktoriteettia ja sivustolla vierailevia ihmisiä kohti tärkeimpiä sivuja, joihin haluat ohjata liikennettä.
  • Oikein rakennettu sisäinen linkitys lisää käyttäjien sivustolla viettämää aikaa. Kun Google näkee, että hakutuloksista sivustolle saapunut käyttäjä jää sivustolle jota se on suositellut, on Google hyvin tyytyväinen. Mitä kauemmin käyttäjä viettää siellä aikaa, sitä tyytyväisempi Google on, sillä tämä kertoo siitä, että sivustosi tarjoaa tietoa jota käyttäjä on lähtenyt hakemaan.
Sisäinen linkitys

Hyvä esimerkki linkityksestä on, että ajat autolla ensimmäistä kertaa täysin uuteen kaupunkiin, ilman navigaattoria tai karttaa. Jos huomaat seikkaillessasi täysin tuntemattomassa paikassa, että lähes jokaisesta risteyksestä löytyy opaskyltti, joka ohjaa suunnan paikkaan ”Visio”, ajattelet varmaankin, että tuo paikka täytyy käydä tarkastamassa. Aivan samoin tuntemattomaan paikkaan sokkona saapuu myös hakurobotti, ja robotille linkit toimivat tienviittoina eteenpäin sivustollasi.

Sisäisen linkkirakenteen optimointi

Sisäisen linkityksen optimoinnissa voi lähteä etenemään näillä kolmella stepillä:

  1. Varmista, että sivustosi jokaisella sivulla on – ja jokaiselle sivulle johtaa, vähintään yksi sisäinen linkki. Tämä auttaa hakukoneita löytämään jokaisen sivusi ja varmistaa, ettei yksikään sivuistasi jää niin sanotusti orvoksi sivuksi, eli sivuksi johon ei tule yhtään linkkiä muualta sivustoltasi.
  2. Käytä selkeitä ja hyvin aihetta kuvaavia ankkuritekstejä. Ankkuritekstillä tarkoitetaan sitä osaa linkistä, joka on näkyvissä käyttäjälle ja jota he klikkaavat. Ankkuritekstiksi sopii hyvin muutaman sanan mittainen pätkä, joka kuvaa mahdollisimman hyvin sitä, mitä klikkauksen jälkeen on odotettavissa. Itse voisin käyttää esimerkiksi tälle sivulle linkitykseen ankkuria ”sisäisten linkkien rakentaminen”.
  3. Rakenna selkeä ja looginen hierarkia sivustollesi. Linkitä tärkeimmät sivusi, kuten kaupan tuotekategoriat, tärkeät tuotearvostelut tai -esittelyt, etusivulta ja muilta keskeisiltä sivuilta. Sisällytä sisäisiä linkkejä myös blogiteksteihin ja muihin syvemmällä hierarkiassa oleviin sivuihin, niin käyttäjät voivat siirtyä helposti syvemmälle sivustosi tarjoamaan sisältöön.

Miten looginen ja käyttäjäystävällinen sivuston hierarkia rakennetaan?

Looginen ja käyttäjäystävällinen sivuston hierarkia on tärkeää sekä hakukoneiden että käyttäjien näkökulmasta. Sivustosi hierarkia määrittää, kuinka sivustosi sisältö järjestetään ja esitetään. Oikein suunniteltu hierarkia tekee sivustostasi selkeän ja helppokäyttöisen, ja se parantaa käyttäjäkokemusta ja auttaa hakukoneita ymmärtämään mitkä sivuistasi ovat kaikkein tärkeimpiä.

Hyvä lähtökohta onnistuneeseen hierarkiaan on etusivusi rakentaminen siten, että se toimii sivuston keskuksena, josta käyttäjät voivat helposti navigoida muille tärkeille sivuille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että etusivultasi on helposti löydettäviä linkkejä sivustosi avainsisältöön, kuten palveluihin, tuotekategorioihin, tärkeimpiin tietoihin tai blogiteksteihin. Tärkeimmät sivut on hyvä sijoittaa mahdollisimman lähelle etusivua, jolloin ne ovat helposti löydettävissä niin hakukoneiden kuin käyttäjienkin toimesta.

Jos sivustollasi on paljon erilaista sisältöä, tai vaikkapa paljon erilaisia tuotteita, hyvä konsti hierarkian rakentamiseen on kategorioiden ja alakategorioiden käyttäminen. Kategorisointi auttaa jäsentämään sisältöä loogisesti ja ohjaa käyttäjiä liikkumaan luonnollisesti sivustollasi.

Ankkuritekstien valinta

Ankkuritekstien valinta on tärkeä osa sisäistä linkitystä, sillä ankkuriteksti antaa käyttäjille sekä hakukoneille vihjeen siitä, mihin linkki johtaa. Oikein tehdyt ankkuritekstit parantavat koko sivustosi hakukoneoptimointia ja varmistaa, että sekä käyttäjät että hakurobotit ymmärtävät linkin tarkoituksen jo ennen kuin klikkaavat linkkiä.

Kun valitset ankkuritekstejä, muista ainakin seuraavat nyrkkisäännöt:

  • Käytä kohdesivua kuvaavia ja tarkkoja sanayhdistelmiä.
  • Katso, että ankkuriteksti liittyy sivustosi keskeisiin aiheisiin.
  • Vältä geneerisiä ankkuritekstejä, kuten ”tästä” tai ”lue lisää”.
  • Käytä kohdesivun avainsanoja ankkuritekstissä.
  • Katso, että ankkuriteksti on luonnollinen osa lausetta.

On myös tärkeää, ettet käytä jokaisessa linkissä samaa ja sitä kaikkein itsestänselvintä ankkuritekstiä, esimerkiksi tähän blogiin linkatessa ”sisäinen linkitys”. Jos linkkaat kaikkialta vain samalla avainsanalla, ei se jää huomaamatta isolta G:ltä eli Googlelta, ja saatat saada rangaistusta ylioptimoinnista sivustollesi.

Sisäinen linkitys – yleisimmät virheet

Virheet sisäisessä linkityksessä saattavat aiheuttaa pahojakin ongelmia sivustollesi hakukoneoptimoinnin kannalta. Kannattaa siis olla tarkkana sisäistä linkitystä rakentaessaan ja huomioida ainakin seuraavat yleisimmät virheet:

  1. Orvot sivut. Sivut, joihin ei linkitetä mistään muualta sivustoltasi jäävät niin sanotuiksi orvoiksi sivuiksi. Nämä sivut eivät löydä tietään Googlen indeksiin, ja orvot sivut haittaavat myös muiden sivujesi suorituskykyä hakukoneoptimoinnissa. Pidä siis huoli, ettei sivustoltasi löydy yhtään orpoa sivua.
  2. Pelkät avainsanat ankkuriteksteinä. Jos käytät pelkästään tärkeimpiä avainsanojasi ankkuriteksteinä, hakukoneet saattavat tulkita tämän ylioptimoinniksi ja rankaista sivustoasi. Tietenkin on tärkeää, että avainsanoja löytyy ankkuriteksteistä, mutta niitä täytyy käyttää luonnollisesti ja ankkuritekstiä vaihdellen.
  3. Särkyneet linkit (404). Ehkä kaikkein yleisin ongelma sisäisessä linkityksessä on särkyneet linkit, jotka eivät johda mihinkään toimivaan sivuun. Nämä linkit aiheuttavat paitsi huonon käyttökokemuksen, myös vahingoittavat sivusi SEO-arvoa. Kannattaa siis tarkistaa säännöllisesti esimerkiksi Google Search Consolen avulla, että kaikki sisäiset linkkisi johtavat toimiville sivuille.

Apua sivustosi rakenteeseen?

Jos kaipaat apua sivustosi rakenteen ja sisäisen linkityksen kanssa, ota yhteyttä Reten Mediaan. Katsotaan yhdessä millä tasolla sisäinen linkitys sivustollasi on, ja suunnitellaan varmuudella toimiva rakenne ja linkkistrategia. Linkityksellä on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta hakukoneoptimoinnissa ja se on varmasti yksi helpommista tavoista saada nopeita tuloksia parantuneiden sijoitusten muodossa.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *