Avainsanatutkimus on tärkeä osa SEO-strategiaa

Avainsanatutkimus – Avain toimivaan sisältöön

Avainsanatutkimus ja hakusana-analyysi toimii koko SEO- ja sisältöstrategian perustana hakukoneoptimoinnissa. Avainsanatutkimuksen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa, sillä ilman tietoa siitä, kuinka ihmiset hakevat sinulta löytyviä tuotteita, palveluita, osaamista tai tietoa, et voi suunnitella ja toteuttaa sisältöä joka vastaa ihmisten hakuihin ja siten myös nousee hakukoneiden tuloksiin.

Mikä on avainsanatutkimus ja miksi se on tärkeä?

Avainsanatutkimus on menetelmä, jossa selvitetään potentiaalisten asiakkaidesi hakukoneissa käyttämiä sanoja ja hakutermejä. Avainsanatutkimuksen avulla saat arvokkainta mahdollista tietoa siitä, kuinka sinun tarjoamiasi tuotteita tai palveluita haetaan verkosta. Avainsanatutkimuksen avulla tunnistetaan ja valitaan sivustollesi sopivat avainsanat, jotka auttavat saamaan parempia tuloksia hakukoneissa ja siten tuomaan oikeanlaista liikennettä sivustollesi.

Miksi avainsanatutkimus on niin tärkeä?

  1. Parempi hakukonenäkyvyys: Oikeat avainsanat auttavat sivustoa nousemaan hakukoneiden tuloksissa ja saamaan enemmän näkyvyyttä. Oikein tehty avainsanatutkimus tuo sivustollesi juuri niitä käyttäjiä joita haluat.
  2. Oikeanlainen liikenne: Hyvin tehty avainsanatutkimus tuo sivustollesi oikeanlaista liikennettä. Kun hakusanat vastaavat käyttäjien hakutarkoitusta, ne tuovat käyttäjiä jotka ovat oikeasti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.
  3. Kilpailijoiden tunteminen: Avainsanatutkimuksen avulla saat myös hyvän käsityksen siitä, millä hakusanoilla kilpailijasi sijoittuvat hyvin ja mitä tärkeitä avainsanoja heiltä on kenties jäänyt huomioimatta sisällössään. Kilpailijoiden hakukoneoptimoinnin ja sisällön tason tunteminen tarjoaa todella hyviä tilaisuuksia heidän päihittämiseensä.
  4. Oikeaa, auttavaa sisältöä: Avainsanatutkimus antaa parasta mahdollista tietoa siitä, mitä aiheita sinun tulee käsitellä sisällössäsi, että voit vastata hakijoiden tarpeisiin paremmin kuin muut. Kun vastaat hakua tekevän ihmisen tarpeeseen parhaiten, olet myös hyvällä sijoituksella hakukoneissa.
Avainsanatutkimuksesta saat tärkeää tietoa liiketoimintaasi

Avainsanatutkimus – kuinka pääsen alkuun?

Avainsanatutkimus aloitetaan yksinkertaisesti listaamalla aiheita ja asioita, jotka liittyvät yrityksesi toimintaan. Tämän prosessin voi aloittaa hyvin käyttämällä omaa tietämystään alasta, esimerkiksi autokorjaamon yrittäjä tietää aloittaa aiheiden listaamisen tarjoamistaan palveluista, kuten autokorjaamo ja autohuolto.

Pääaiheiden listauksen jälkeen päästään uppoutumaan varsinaiseen avainsanatutkimukseen ja selvittämään, kuinka asiakkaat hakevat autokorjaamoa netistä.

Runkosanat (short tail) ja long tail -hakusanat

Avainsanat toimivat hakukoneoptimoinnin perustana, mutta kaikki avainsanat eivät suinkaan ole samanlaisia tai samanarvoisia. Avainsanatutkimuksen alkuvaiheessa oleellinen erottelu avainsanoissa on niiden jakaminen runkosanoihin ja long tail -hakusanoihin.

Mitä runkosanat (short tail) ovat?

Runkosanat ovat lyhyitä ja hyvin yleisiä hakutermejä, kuten vaikkapa ”autokorjaamo”. Tyypillisesti runkosanat koostuvat vain yhdestä tai korkeintaan kahdesta sanasta ja niillä on korkea hakumäärä. Korkea hakumäärä tarkoittaa myös kovaa kilpailua sijoituksista hakukoneiden tuloksissa, eikä niissä kärkisijoillekaan pääseminen välttämättä tarkoita oikeanlaista liikennettä sivustolle.

Runkosanat kattavat hyvin laajan aihealueen, eivätkä käyttäjät, jotka hakevat niillä sanoilla hakukoneissa, välttämättä tiedä itsekään mitä he tarkalleen ovat etsimässä. Kun käyttäjä kirjoittaa hakukoneeseen vaikkapa ”autokorjaamo” tai ”autohuolto”, hakukoneen on hyvin vaikea arvioida, mitä hänelle kannattaisi suositella. Tällöin hakukoneiden tuloksien kärkeen yleisesti nousee suurimmat ja tunnetuimmat brändit jotka liittyvät aiheeseen, autokorjaamon tapauksessa vaikkapa AutoJerry.fi, Autokorjaamo.fi, AD-autokorjaamot ja niin edelleen.

Mitä Long tail -hakusanat ovat?

Niin kutsutut Long tail -hakusanat ovat pidempiä ja tarkempia hakutermejä, jotka antavat hyvin tarkan käsityksen siitä, mitä hakukoneen käyttäjä on tarkalleen hakemassa. Aiemmin aloitettuun esimerkkiimme autokorjaamoon liittyviä long tail -avainsanoja voisivat olla vaikkapa ”nopea autohuolto kuopio” tai ”volvo huolto kuopio”.

Tämän tyyppisen hakusanan nähdessään hakukone tietää tismalleen, mitä haun kirjoittaja on etsimässä ja mille sivustoille hänet kannattaa ohjata. Long tail -hakusanojen tunnistaminen on ensiarvoisen tärkeää avainsanatutkimuksessa, sillä niiden kilpailu on usein huomattavasti kevyempää ja saadessasi kärkipaikan näin tarkalla hakutermillä, tiedät varmasti sivustollesi tulevan liikenteen etsivän palveluita joissa sinä voit heitä auttaa.

Avainsanojen vaikeusaste ja potentiaali

Yksi tärkeä osa avainsanatutkimusta on selvittää aiheeseen liittyvien avainsanojen vaikeusaste ja potentiaali. Avainsanojen vaikeusaste tarkoittaa sitä, kuinka vaikeaa on saada hakusana sijoittumaan korkealle hakutuloksissa. Avainsanojen vaikeusaste riippuu muutamasta eri tekijästä, kuten:

  • Kilpailun määrä
  • Kilpailijoiden verkkosivustojen auktoriteetti
  • Hakujen määrä kyseisellä hakutermillä

Hakusanojen vaikeusasteen ja potentiaalin selvittäminen onkin avainsanatutkimuksen kriittisimpiä vaiheita. Avainsanojen valinnassa on huomioitava myös oikea suhde sivustosi auktoriteetin ja hakusanojen vaikeusasteen välillä, ja väittäisin että tämä vaihe ja sen ymmärtäminen osana SEO-kokonaisstrategiaa on yleisin heikkous suurimmalla osalla avainsanatutkimuksia tekevistä palveluntarjoajista.

Yleisesti voidaan sanoa, että hakukoneoptimoinnin alkuvaiheessa kannattaa suosia vaikeusasteeltaan helpohkojen, mutta silti korkeahkon potentiaalin omaavia hakusanoja.

Kilpailijoiden avainsanat ja niiden hyödyntäminen

Yksi keskeinen osa hakukoneoptimointia on luonnollisestikin kilpailijoiden tunteminen ja heidän avainsanojensa tunnistaminen. Millä hakusanoilla kilpailijasi ja muut toimialasi yritykset sijoittuvat korkealle hakutuloksissa ja miksi, on äärimmäisen arvokasta tietoa jota voit hyödyntää suoraan omassa SEO-strategiassasi.

Kuinka voit selvittää kilpailijoidesi avainsanoja?

  1. Kilpailijoiden tunnistaminen: Ensimmäinen askel kilpailijoiden avainsanojen selvittämisessä ja niiden hyödyntämisessä on luonnollisestikin kilpailijoiden tunnistaminen ja löytäminen. Selvitä ja listaa muistiin, mitkä yritykset saattaisivat kilpailla samoista asiakkaista kanssasi ja tutki millä avainsanoilla he saavat liikennettä, ja toisaalta mitä avainsanoja he eivät välttämättä ole huomioineet hakukoneoptimoinnissaan.
  2. Käytä hakukoneita: Parhaat vastaukset Googlen sijoituksista antaa tietenkin itse Google. Kirjoita avainsanoja Googlen hakukenttään ja saat heti tiedon mitkä sivustot ovat kärkipaikoilla haluamillasi hakutermeillä.
  3. Avainsanatyökalujen käyttö: Monet SEO-työkalut tarjoavat kilpailija-analyyseja, joista voit tarkastella millä avainsanoilla kilpailijasi saavat hyviä sijoituksia hakukoneissa, ja kuinka paljon liikennettä he saavat näillä hakusanoilla. Suosittuja avainsanatyökaluja ovat esimerkiksi Ahrefs, SEMrush ja Moz.
  4. Avainsana-analyysin ostaminen palveluna: Kun tilaat avainsanatutkimuksen palveluna Reten Medialta, saat osana avainsana-analyysia myös analyysin kilpailutilanteesta sekä kilpailijoiden käyttämistä avainsanoista. Tätä vaihtoehtoa voi suositella kaikille, joilla ei ole kokemusta hakukoneoptimoinnista. Yrittäjille, jotka haluavat itse keskittyä omaan osaamiseensa ja liiketoimintaansa, eivätkä käyttää aikaansa uuden opetteluun. En myöskään suosittele käyttämään yrityksesi tärkeintä markkinointikanavaa, eli kotisivua, harjoitteluvälineenä näin kriittisessä asiassa näkyvyytesi kannalta.

Avainsanojen seuranta ja optimointi

Avainsanatutkimuksen perusteella luotu SEO-strategia ei ole pelkästään kertaluontoinen projekti, vaan sisältöäsi ja sen suoriutumista hakutuloksissa tulee seurata aktiivisesti – ja reagoida seurannan perusteella. Seurannassa apuna toimivat hyvin esimerkiksi aiemmin mainitut avainsanatyökalut, ja voit tietenkin myös seurailla hakusanojen käyttäytymistä hakutuloksissa yksinkertaisesti tekemällä Google-hakuja avainsanoillasi.

Vaikka avainsanatutkimus on tehty huolellisesti, sisältö ei välttämättä heti nouse hakutuloksien kärkipaikoille. Sisällön ja sivustosi jatkuva optimointi onkin erittäin tärkeää hyvien tuloksien saamiseksi ja pitämiseksi. Reten Media tarjoaa jatkuvan SEO-tuen juuri niihin tarpeisiin, mihin koet tarvetta olevan. Mikäli kaipaat apua hakukoneoptimointiin liittyvissä asioissa, ota rohkeasti yhteyttä täältä, mietitään yhdessä parhaat ratkaisut juuri sinun sivustollesi.

Avainsanatutkimus sivustollesi?

Mikäli kiinnostuit avainsanatutkimuksesta ja haluaisit ammattilaisen tekevän avainsanatutkimuksen joko olemassa olevalle tai vasta suunnitteilla olevalle sivustollesi, ota yhteyttä Reten Mediaan. Teemme kattavat avainsanatutkimukset ja tarjoamme kaikki muutkin hakukoneoptimointiin liittyvät palvelut nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Muista, että avainsanatutkimus on koko SEO-strategiasi kulmakivi ja sen avulla voit saavuttaa merkittäviä tuloksia näkyvyydessäsi, auttaen koko liiketoimintaasi kasvamaan.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *